piątek, 25 stycznia 2013

059. Dlaczego warto sie uczyc niemieckiego?

"Jest tyl­ko je­den sposób nauki - pop­rzez działanie."
P. Coelho

Juz od jakiegos czasu chodzi za mna pomysl napisania postu o tym, ze warto sie uczyc niemieckiego. Jesli sie go pozna blizej, to mozna go polubic, ba... nawet pokochac. Niemiecki po blizszym poznaniu potrafi odkryc przed nami swoje tajemnice i pokazc cale swoje bogactwo.

Wiem, ze sporo osob jest uprzedzonych do tego jezyka. Pamietam moje pierwsze "zanurzenie" jezykowe. Wyjechalam na wakacje do Niemiec i oniemialam. Zamiast ostrego brzmienia, uslyszalam melodyjny jezyk. Nie moglam w to uwierzyc, ze to co slysze to jest niemiecki :)


Niemiecki nie gryzie.
(c)Kataleja

Ostatnio natrafilam na fajna prezentacje, ktora zacheca do nauki tego jezyka.  Jest ona "niestety" po niemiecku, czyli dla kogos kto chce dopiero zaczac przygode z tym jezykiem, moze nie bedzie zbytnio przydatna. Przytocze jednak pare zdan, ktora dla mnie byly sporym zaskoczeniem:

  • ilosc stron napisanych po niemiecku w internecie sprawia, iz jest on na drugim miejscu. Sama uwielbiam szukac w Wikipedii inforamcji na jakis temat w jezyku niemieckim. Artykuly sa przewaznie dobrze opracowane. Potem dodatkowo weryfikuje je w wersji angielskojezycznej, by na koncu poczytac o tym po polsku. Wikipedia to mily sposob na urozmaicenia nauki jezyka obcego.
  • 18% ksiazek na swiecie ukazuje sie w tym jezyku. To daje trzecia pozycje na liscie producentow ksiazek.
  •  Niemcy stanowia w wielu krajach najliczniejsza grupe turystow:) To moge potwierdzic z wlasnych obserwacji. Sa swietne biura podrozy, ktore sa ukierunkowane na osoby niemieckojezyczne. Sporo blogow podrozniczych jest pisana po niemiecku.

A co inni mowia na temat nauki jezyka niemieckiego?

Mam nadzieje, ze udalo mi sie kogos zachecic do nauki. A jesli nie, to w sumie najwazniejsze w tym wszystkim jest to, by nauka sprawiala nam radosc niezaleznie od tego jakiego jezyka sie uczymy.

Pozdrawiam serdecznie i zycze powodzenia w nauce jezykow:)

P.S.

Cos do posluchanie:

16 komentarzy:

  1. Mimo wszystko ja się do niemieckiego nie przekonam. Cieszę się, że w liceum mam francuski, a nie niemiecki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie byloby nudno, jesli wszyscy uczyliby sie tych samych jezykow:)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Kilka razy podchodziłam do nauki niemieckiego. Zawsze odtrącały mnie te der, die, das i wszelkie odmiany sein, kein itd itp. W końcu przestałam zawracać sobie tym głowę i polubiłam niemiecki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na blogu:)
      Niemiecki jest fajnym jezykiem. Na poczatku moze dziala jak straszak, ale jak sie juz pierwsze problemy przelamie to jakos idzie. Der, die, das to mimo uplywu czasu jeden z moich wiekszych problemow. Mam andzieje, ze kiedys i z tym sie uporam.

      Usuń
  3. Uczyłam się niemieckiego przez trzy lata, poznałam miłego Niemca, z którym rozmawiałam na ICQ, dostawałam linki do piosenek, które łamały schemat typowego "ciężkiego" niemieckiego akcentu. Jednak moja nauczycielka skutecznie mnie zniechęciła do tego języka. Bardzo skutecznie.
    Do francuskiego zawsze czułam ogromny sentyment, więc gdy przyszła tylko możliwość rzucenia niemieckiego na rzecz języka "żabojadów" nie wahałam się. I nadal nie żałuję :)
    Może kiedyś wrócę do tego języka, ale na razie nie odczuwam aż tak wielkiej potrzeby :)

    Co do prawa jazdy, dziękuję bardzo! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamietam historie z Twoja nauczycielka. Juz kiedys mi o niej wspominalas. Niestety caszem nauczyciel potrafi zniechecic do czegos i uraz pozostaje na dlugo. Dobrze, ze przynajmniej francuski odkrylas dla siebie.
      Zazdroszcze Ci tego prawka:) Jak juz wiesz ja startuje z akcja "prawo jazdy- reaktywacja" od kwietnia. Boje sie jak poczatkujaca;)

      Usuń
  4. Ja kiedyś nienawidziłam tego języka, uczyłam się go od podstawówki i ledwo zaliczałam. Ale pod koniec gimnazjum zmieniłam do niego podejście i w końcu go pokochałam :) A teraz? Teraz studiuję w Niemczech ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swietnie. Mozna wiedziec w jakim miescie studjujesz?

      Usuń
    2. we Frankfurcie nad Odrą, więc w sumie prawie w Polsce ;)

      Usuń
  5. Dużo osób jest niechętnie nastawionych do niemieckiego z powodu nauczycieli niestety...

    Osobiście dodam punkt od siebie: Warto się uczyć niemieckiego, dla zwiedzania:) Bawaria jest piękna :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgsdzam sie. Niemcy to piekny kraj. Ja polecilabym tez polnoc Niemiec. Wyspy morza polnocnego sa bardzo ciekawa. Lubie Sylt. To wyjatkowa wyspa. Bardzo interesujaca architektura. Jednym slowem wyspa z klimatem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Moim zdaniem warto się uczyć tego języka, który nas kręci :), nawet jeśli będzie mega egzotyczny. Moim numerem jeden jest niemiecki, ale nie zamierzam na nim poprzestać i kolejne języki ustawiają się w kolejce ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki za nauke:) fajnie jest znac duzo jezykow. Jakie jezyki sa na Twojej liscie?

      Usuń
    2. Dzięki, chociaż na tym etapie to już bardziej szlifowanie języka (jestem lektorem) ;) niż nauka. Oprócz tego jest jeszcze angielski, francuski i włoski. Z dwoma pierwszymi pracuję, dwa ostatnie czekają na osiągnięcie sensownego poziomu.

      Usuń
  7. Sama się ucze niemieckiego od ponad roku w Akademii Jezykowej i musze przyznać, że nauczylam sie o wiele wiecej, niż na tych nudnych szkolnych zajeciach w liceum. Niestety, szkola potrafi mocno zniechecic ludzi do nauki tak pożytecznego języka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety. Zly nauczyciel potrafi bardzo zniechecic do nauki, nie tylko jezyka.
      Ciesze sie, ze znalazlas swoj sposob na nauke niemieckiego. Wbrew pozorom i uprzedzeniom jest to bardz piekny jezyk.

      Usuń